10 tips til at sætte mål og opnå dem

 

mål

Hvis du går og har en drøm om f.eks. at åbne en webshop? Starte en blog? Blive model? Træne hver dag? Har du et mål, som virker uoverskueligt, eller ved du bare ikke rigtig, hvor du skal starte? Jeg vil rigtig gerne være din lille mentor i lige netop den situation. Jeg har nemlig haft gang i skriveblokken og fundet frem til en metode, som vil hjælpe dig på din vej mod dine mål.

De 10 tips skal gerne nærmere forståes som 10 ’steps’. Hvis der er et trin, som ikke virker relevant for dig eller dit mål, så springer du det bare lige så elegant over og går videre til det næste – så simpelt er det!

Indlægget er meget langt, så du skal lige klikke for at læse videre.

1. Go old school

Frem med blyant og papir – du skal have fundet din et mål. Hvis du ikke allerede ved, hvad du gerne vil arbejde på i den hverdag, eller måske i fremtiden, så er det en rigtig god idé at skrive et par ideer ned. Lav en brainstorm!

Måske mangler du energi i hverdagen? Så kunne det måske være en idé at sætte et mål, hvor du vælger at spise sunder? Hvis du føler dig stresset, så kan det være et mål om at lave yoga 10 minutter før du går i seng hver aften?

2. Køb en notesbog

Det er altid en god idé at skrive dine mål ned, så du har dem gemt et sted, hvor de altid kan findes frem. Du kan skrive om, hvordan det går med din drøm/dit mål. Køb en farverig notesbog, hvor du kan skrive det hele ned. Del dine oplevelser med dig selv – det kan være utrolig sjovt at kigge tilbage på engang i mellem.

3. Planlægning

Hvor begynder du? Hvor lang tid vil du bruge på dine mål? Kan du opnå målet hurtigt, eller er det måske en længere process? Hvis du har en drøm om at oprette en succesfuld blog, så kan en uge måske se sådan her ud:

Mandag: blogindlæg + reklame

Tirsdag: research + interview med anden blogger

Onsdag: kontakt mulige samarbejdspartnere + blogindlæg

Torsdag: research + reklame for bloggen + design på blog

Fredag: skriv ‘om mig siden’ + blogindlæg

Lørdag: fridag

Søndag: planlægning af næste uges blogindlæg

4. Sæt et par ‘mini’ mål

Måske er dit mål kæmpestort og dagen, hvor du overhovedet kommer tæt på at opnå det ligger måske langt ude i fremtiden? Hvis du f.eks. vil være professionel sanger kan dine ‘mini’ mål se sådan ud:

  • Begynd til sangundervisning
  • Spil klaver og lær at læse noder
  • Begynd som forsanger i et band
  • Upload et par videoer på youtube
  • Få en aftale med en musikproducer

5. Start med de små ændringer

Det kan være svært at tage en kold tyrker og gå fra fast-food-monster til fitness-junkie på blot én eller to dage. Måske skal du tage ét skridt af gangen? Du kunne jo sætte et ‘mini’ mål om at spise grøntsager 5 dage om ugen? Eller måske tage en gåtur hver anden dag efter skole?

6. Rutinetjek

Det kan være en god idé at holde en smule styr på dine mål. Tjek op på din notesbog engagn i mellem. Er der nogle steder, hvor du kan forbedre dig, eller nogle steder, hvor du kan ændre en smule. Tag en dag om ugen – eller måske om måneden -, hvor du tjekker op på, hvordan det står til med alle dine mål.

7. Bliver du gladere?

Ofte har vi en masse forestillinger om, hvad er gør os glade, men virkeligheden ser ofte meget anderledes ud. Måske bliver du ikke længere glad af at undvære dit fredags slik? Eller måske er du kørt helt fast i morgen-pilates hver evig eneste dag.

Det er rigtig tit en god idé at spørge dig selv, om dine mål og ambitioner gavner dig – eller om de nærmere skader dig? Måske har din familie også en mening, du kan jo altid prøve at spørge dem?

8. Kørt fast?

Mangler du inspiration og sidder du bare helt fast i dit mål? Ro på! Det er helt normalt, og det sker for cirka 99,9% af alle mennesker. Der vil være tider, hvor du bare kører derud af og tider, hvor du knap nok orker turen hen til køleskabet om morgenen.

Jeg har måske noget, som kan hjælper dig! App’en Coach.me lader dig sætte mål, hvor du kan bestemme, hvor mange dage om ugen, du vil opnå det. Du kan også få app’en til at sende dig en reminder en gang i mellem. Jeg har tidligere brugt denne app rigtig meget, og den er virkelig smart.

9. Så tæt på

Du mangler kun lige de sidste to dage, før du har været sukkerfri i to måneder – og du er såå tæt på…  Men der er fødselsdag i morgen, og du ved, at der vil være kage. Kan du modstå det? Skal du melde afbud? Skal du selv tage sukkerfri kage med? Åhh nej, hvad gør du!

Slap af… dine mål er kun dine egne, så du må gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst. Det er helt normalt at have et par bump på vejen, så måske skal du bare nyde den kage fuldt ud? Eller bede om et stykke med hjem, så du kan tage den i morgen?

10. Hvad så nu?

Du har nået din mål. Du er endelig kommet til den dag, som du har kæmpet for længe. Det har været hårdt, og du kan være så stolt af dig selv! Giv dig selv lidt forkælelse og fejr det.

Men hvad så nu? Skal du fortsætte dit mål, skal du droppe det, eller skal du sætte dig et helt nyt?

Hvad er dit mål?

2 Comments

  1. Det er en fantastisk guide, som jeg tror ALLE kunne have glæde af, på den ene eller anden måde. 🙂

    Du må have en god aften!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *