7 grunde til at gribe fat i din yogamåtte

7 grunde til yoga

I dag vil jeg tage fat i én af mine yndlings motionsformer, nemlig yoga. Jeg synes ofte, at folk har utrolig mange fordomme omkring yoga, og det er en skam. Derfor vil jeg i dag give dig syv grunde til øjeblikkelig at gribe fat i din yogamåtte og give dig selv og din krop 15-45 minutters træning og afslapning. Det skal lige siges, at jeg har dyrket yoga i lidt over to år, og disse grunde er derfor skabt af mine egne erfaringer og oplevelser.

Læs videre, for at se mine grunde

1. Du lærer at trække vejret rigtigt

Da jeg først begyndte til yoga, så troede jeg egentlig kun, at der var én måde at trække vejret på. Jeg løftede brystet og sugede maven ind, hver gang jeg skulle trække vejret. Nå jeg så skulle ånde ud, så ville jeg sænke brystet igen. Jeg ved ikke, hvordan du trækker vejret, men det var helt uvant for mig at udvide maven, i stedet for brystet, når jeg trak vejret ind. Dét, at du lærer, hvordan du skal trække vejret ordenligt har en masse fordele; du bliver bedre til at løbe – da du bedre kan udnytte dine lunger fyldt ud -, du bliver ikke så nemt forpustet og jeg bliver i hvert fald ikke så ofte svimmel, som jeg ellers plejede. Du vil også klart opleve, at det er en fordel, at kunne trække vejret helt ned i maven, når du skal sove.

2. Du vil elske din krop

Når yoga udføres korrekt, vil du lære, hvordan din krop bærer dig gennem øvelserne. Du lærer at sætte pris på, hvordan dine ben, fødder, arme og din rygsøjle støtter hele din krop. For mig er det en overældende følelse, da jeg normalt ellers har svært ved at ‘mærke’ min krop. Yoga har gjort, at jeg kan elske den styrke mine ben har og de muskler, som er i mine arme. Hvis du nogensinde oplever, at du er utilfreds med din krop, og det gør vi allesammen engang i mellem, så lov mig, at du giver yoga en chance, jeg garanterer dig, at du vil kunne mærke en forskel.

3. Du bliver smidig

Der er nok nogen, som ikke går op i at være smidig, men én af de ting, som yoga virkelig kan give dig, det er altså smidighed. Og det er ikke kun smidighed i benene, eller måske armene. Nej, det er smidighed i ryggen, lænden, håndleddene og endda dine fødder. Når du dyrker yoga, så strækker du samtlige led ud i din krop. Hvis du tænker på det som f.eks. hårelastikker – lidt dårligt eksempel, men – jo mere de bliver brugt, jo mere kan de udvide sig. Det samme sker for dine led, når du dyrker yoga, du vil f.eks. kunne nå dine tæer mere og mere, jo mere du øver dig. Smidighed fra yoga er dog kun noget der kommer, hvis du træner regelmæssig – dvs. at én gang om ugen ikke er nok, hvis du hurtigt vil opnå øget smidighed.

4. Du får mere energi

Medmindre du laver yogasekvenser, som er målrettet sengetid, så vil yoga give dig fornyet energi. Det er ligemeget, om du har brugt 10 eller 50 minutter, bare det, at du lader kroppen restituere. Gennem de fleste former for yoga, finder man også en afspændingsdel – også kaldet meditation el. afslapning -, den her del af yoga’en gør, at din krop restituerer. Det er nogenlunde det samme, der sker, når du bl.a. sover.

5. Du bliver stærkere

Her snakker jeg ikke kun og at være stærk fysisk, men også psykisk. Selvfølgelig er der former for yoga, som f.eks. power yoga hvor du bruger musklerne meget og virkelig får pulsen op. Men ellers, så er de fleste former for yoga bygget på udholdenhed, styrke, sindet, og de indre organer. Det skal dog også nævnes, at der tit er en fordom om, at yoga ikke kan give dig muskler og ikke er i stand til at give dig sved på panden. Først og fremmest, alle har muskler, nogle har bare mindre end andre. Og for det andet, så skal det lige siges, at yoga faktisk kan være rigtig hårdt. Vidste du f.eks. at planken bruges meget i yoga? Og at der findes yoga push-ups? Lige meget hvilken form for yoga du dyrker, så vil du opdage, at du bliver stærkere både i kroppen og i hovedet.

6. Du kan mindske angst

Jeg har lidt af angst, så er det ude, det er sagt, og det kan vi snakke videre om en anden gang… Heldigvis, så er mine angstanfald stort set forsvundet. Jeg er ikke sikker på, at det var yoga, som hjalp til med at mindske min angst, men det gjorde ihvertfald en hel del for mig mentalt. Til jer, som kender angstanfald – det er totalt forskelligt fra person til person, men alligevel -, I ved at man på ingen måder kan tænke klart, man ryster, man er bange og man kan ikke trække vejret helt ned i maven. Nu vil jeg henvise dig til nummer 1 igen, se om du kan huske, hvad jeg sagde om at trække vejret rigtigt. Hvis du er midt i et angstanfald, så kan alle fordelene fra yoga virkelig hjælpe dig.

7. Dit immunforsvar og… menstruationssmerter

*Host *host… Ja, jeg skrev menstruationssmerter, come on girls, det er noget af det mest naturlige ved os, og nok også noget af det mest irriterende. Jeg kender godt følelsen af, at man egentlig bare vil krølle sig sammen inde i sin seng, men jeg ved også, at det på ingen måder vil hjælpe på dine smerter. Hvad enten du er til varmepuder eller piller, så vil jeg virkelig anbefale dig at gribe fat i yogamåtten her. Du behøver ikke at lave mere end 15 minutter, for at du vil kunne mærke en forskel, og tro mig, det hjælper! Hvad angår til immunforsvar, så kan yoga, så vidt jeg ved og har prøvet, mindske hovedpine, kvalme, forkølelse og ømme muskler.

Hvis du har menstruationssmerter, så kan denne video anbefales: 

Lige til slut

Tak fordi du læste med, jeg håber, at jeg har været i stand til at inspirere dig en smule. Hvis du har lyst til at give yoga en chance, så kan du evt. starte med videoen ovenover, eller se mine links nederst. Ellers vil jeg gøre opmærksom på, at jeg begynder på en 30 dags yoga-challenge på lørdag, så der er du selvfølgelig også meget velkommen til at følge mig. Tak for i dag, vi ses en anden gang!

“Yoga means addition – addition of energy, strength and beauty to body, mind and soul.”

– Amit Ray

Hvis du har lyst til mere:

Min yndlings yoga-youtuber: Yoga with Adriene

Yoga tips og tricks: Daily Cup og Yoga

Find alle stillingerne: HER eller HER

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *