Sådan holder jeg styr på tingene + printselv

Print selv: To do lister dig dig, som skal have styr på tingenePrint selv: To do lister dig dig, som skal have styr på tingene

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg altid har en masse ting at give mig til. Om det så angår sport, lektier, møder, bloggen eller min familie, så har jeg altid noget at lave.

  • For mig er det rigtig vigtigt at have redskaber, som gør det muligt for mig at finde orden i alt rodet. Jeg bruger mange sedler og apps på mobilen til at huske ting og sørge for, at jeg får lavet det, som jeg skal.

Jeg har altid været stor fan af fysiske skriveredskaber, så jeg bruger en gammeldags kalender, en gammeldags-papir-to-do-liste og en gammeldags dagbog. Det fungerer bedst for mig, når jeg har en blyant i hånden, og det jeg skriver, bliver fysisk for mig. Du kan læse mit indlæg omkring det at skrive dagbog – eller du kan lige blive hængende og læse dette indlæg først?

Ugens tanker: om at skrive dagbog

I dag vil jeg skrive lidt om, hvordan jeg holder styr på alle tingene. Jeg håber, at du kan få noget ud at indlægget, du er altid velkommen til at stille spørgsmål nede i kommentarfeltet eller ved at skrive til mig personligt.

Klik nedenunder, hvis du vil læse mere.

#1 – Prioritering, prioritering, prioritering…

Jeg ville ønske, at jeg var født med superkræfter. Så kunne jeg deltage og være en del af alle mulige spændende ting og sager. Men sådan ser virkeligheden bare ikke ud. Jeg ved, at hverken du eller jeg kan holde til at have en million ting i luften på samme tid – ligemeget hvor meget vi prøver på det.

  • Det vigtigste, som du skal huske, når du har travlt er at prioritere. Det kan være utrolig svært at skulle melde fra til et arrangement, fordi du har en kæmpe bunke lektier, som skal laves. Eller måske skal du lade lektierne ligge en dag og være sammen med veninderne i stedet? Du er den eneste, som kan mærke efter, hvad der føles rigtigt. Husk, at folk måske ikke altid er enige i dine prioriteringer… det kan du så desværre blive nødt til at leve med.

#2 – Sig nej

Jeg har gennem de sidste par år øvet mig i at sige fra og sige nej til ting, som jeg egentlig ikke har lyst til. Hvis du har en stresset uge, så kan du selv bedst mærke om en bytur i weekend er det klogeste valg. Det kan selvfølgelig være hyggeligt lige på aftenen, men hvis du ender med en søndag, hvor du skal nå 3 afleveringer, så skulle du måske have sagt nej?

  • At sige nej er minder meget om rådet, som du læste før. Det er nemlig også en prioritering, når du vælger at takke nej til noget. Du tager aktivt stilling og vælger noget fra og noget andet til.

#3 – Træk vejret ned i maven, slap af og luk øjnene

Jeg har personligt rigtig svært ved at vurdere, hvornår jeg egentlig har brug for en pause. Så det sker ofte, at jeg ender med at fare rundt 24/7 og så ende på sofaen i to dage, fordi jeg har kørt mig selv for hårdt.

  • Det kan umiddelbart være svært at tage en pause. Hvis du minder lidt om mig, så vil din hjerne nemlig fortælle dig, at du burde kunne klare presset og være lidt stærkere. Men din hjerne lyver – og i lige netop dette øjeblik bør du aldrig nogensinde vælge at lytte til den. Det er ikke rart at trække en hel dag ud af kalenderen, fordi du har haft for meget at lave.

Det kan være meget individuelt, hvordan man bedst slapper af. Jeg tanker allerbedst op, når jeg dyrker motion, kommer udenfor eller når jeg læser en bog (og så er Netflix jo også altid en mulighed, men sjældent en særlig god en af slagsen. Den tager vi en anden gang).

Find ud af, hvad der fungerer for dig og brug lidt tid på det hver dag, så du tanker op.

Print selv: To do lister dig dig, som skal have styr på tingene

#4 – Gør det med det samme

Jeg kan ikke sige dette nok gange. Jeg har selv været skyldig i at lave lektier i sidste øjeblik eller ventet lidt for længe med at få ryddet op på værelset. Det er rigtig vigtigt, at du får gjort de ting, som du ved, at du vil stresse over senere hen. Du kan nemt bruge 7 timer på at gå og tænke på den dansk opgave, som du lige skal have lavet. Og så når du endelig får det gjort, så var det overstået på et kvarter.

Det er vigtigt, at du ikke bruger unødvendig tid på at tænke over ting, som du måske kan få overstået på meget kortere tid. Det er oftest alle de ting, som vi ikke når, der gør os mest stresset.

#5 – Sig hej til din nye bedsteven… to do listen

Jeg sværger ved disse små lister og sedler. Jeg bruger tit søndag aften på at skrive alle mine ‘to do’s’ ned til den kommende uge. Det kan være ting som at skulle skrive et blogindlæg, pakke gymnastiktøj, lave matematik aflevering, købe en gave til din bedsteveninde eller måske har du et par løse tråde, som der skal samles op på.

  • En to do liste kan også bruges til at skrive rutiner ned. Måske har du svært ved at huske de ting, som du skal nå, når du står op. Eller måske har du brug for en reminder om, at du skal huske at smile oftere.

Hvis du kunne tænke dig et par to do lister, så har jeg helt selv lavet en skabelon til dig, som du kan printe ud. Hæng den op der hjemme, så du altid husker de ting, som du skal. Du kan downloade pdf-filen af to do listen nederst i indlægget!

#6 – Overvej situationen

Hvis du føler, at du går i en længere periode, hvor du er stresset, så er det måske på tide, at du får overvejet, om du skal lave nogle ændringer. Måske skal du skære lidt ned på de ting, som fylder allermest. Det er vigtigt, at du har tid til at lave ting, som gør dig glad. Hvis du begraver dig selv i kedelig opgaver, så bliver dit liv også fyldt op med disse kedelige ting. Husk at lave plads til det, som virkelig betyder noget.

GRATIS DOWNLOAD

Jeg håber, at du kunne bruge både indlægget og to-do listen!

2 Comments

  1. To-do listen er såå vigtig. Jeg elsker det punkt, og jeg har det som dig – den skal helst være i papirform!

    Følelsen af at strege tingene over, en efter en .. Det er lykke siger jeg dig! 😀

    nymaane.blogspot.dk

    • Hej Caroline

      Hvor er det sjovt at høre, at jeg ikke er den eneste, som er en smule fanatisk omkring to-do lister 😉

      Hav en rigtig dejlig dag!

      – Karoline

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *